TransDinarica: Dubrovnik-Tirana

Op de racefiets door Montenegro en Albanië, het kan. Beide landen hebben verrassend veel goede, smalle en rustige asfaltwegen. De Dinarische Alpen vormen het decor voor een uitdagende route door een streek van ongekende schoonheid. Montenegro doet qua landschap denken aan Noorwegen en Nieuw-Zeeland. De haarspeldbochtenklim vanuit de baai van Kotor (Kotor Serpentine) naar Lovcen NP is imposant. Als we verder naar het noordwesten fietsen, zien we de witte kalkstenen pieken kenmerkend voor Montenegro’s Durmitor NP. Lonely Planet plaatste Albanië begin 2011 bovenaan haar top tien van te bezoeken landen in dat jaar. We fietsen door de Albaneze Alpen en overnachten in het geïsoleerde Theth. Albanië is een land waar nog veel te ontdekken valt. Beide landen hebben verrassend veel goede asfaltwegen.

Hoogtepunten:

  • De Kotor Serpentine Haarspeldbochten
  • Rondrit door Nationaal Park Durmitor
  • De etappe door de Tara Kloof
  • Het bergdorpje Theth
  • Ferry over Koman Lake

We verblijven onderweg in prettige, kleinschalige en gastvrije accommodaties. Kamers zijn zo veel mogelijk op basis van 2persoons kamers met altijd aparte bedden.

dag tot dag

DAG 1 – Amsterdam – Dubrovnik + 1e etappe naar Kotor
blauw 90km/1600hm
Vertrek naar Dubrovnik is vroeg in de ochtend. Je kunt bij inschrijving aangeven of je eerder naar Dubrovnik wilt vliegen om de stad te kunnen bezichtigen. Na aankomst stap je op je fiets die klaar staat op de airport. Na 25 kilometer verlaten we Kroatië om vervolgens langs de oevers van de baai van Kotor richting de haarspelden van Kotor te fietsen. Het vormt het slotstuk van de etappe van vandaag. Na elke bocht zal je opnieuw willen stoppen om het uitzicht in je op te nemen. Onze overnachtingsplek bevindt zich boven, aan de rand van nationaal Park Lovcen. Vandaag zou je een Noorwegen gevoel kunnen krijgen: beklimming met uitzicht op een soort fjord, de baai van Kotor.

DAG 2 – Kotor – Niksic
blauw 97km/1600hm
groen 70km/1000hm
We beginnen de dag met een ronde door en om het Nationale park Lovcen (en gelijknamige berg) met onderweg wederom de mooiste uitzichten over de baai van Kotor. Op één van de bergtoppen, de Jezerski, staat het mausoleum van Petar II Petrovic Njegoš, een symbool voor het Montenegrijnse volk en een boodschap aan al haar uithoeken: het hart van Montenegro is onveroverbaar. Na de lange afdaling naar Cetinje gaat de route met een stijgende tendens noordwaarts om uiteindelijk met een afdaling naar Niksic te eindigen.

DAG 3 – Niksic – Zabljak
blauw 92km/2200hm
Nationaal Park Durmitor is met voorsprong het mooiste Nationale Park van Montenegro. Hoge bergtoppen, diepe kloven en uitgestrekte weiden met schaapskuddes geven hier het ultieme alpine gevoel. Bijna alle wegen in het park leiden naar Žabljak, het hoogstgelegen dorp van de Balkan en het epicentrum van Durmitor. Zo ook wij. Overnachten doen we in een relatief luxe berghut in Alpen stijl.

DAG 4 – Rondrit Durmitor
blauw 80km/1900hm
Waanzinnig mooie rondrit dwars door Durmitor. Eerst over een smalle asfalt weg door een ruig en verlaten landschap van hoge pieken en boomloze hellingen en terug langs de zuidkant van de Tara kloof die je vanaf boven ziet liggen. De rivier zelf zie je niet want die ligt te diep. Morgen wel, als we afdalen naar de kloof.

DAG 5 – Zabljak – Katun Mokra
blauw 123km/2000hm
We dalen af naar de brug die de Tara kloof overspant. Even over de brug fietsen heeft wel wat. We moeten voor de brug rechtsaf en fietsen langs de rivier. Een mooi begin van de dag met niet al te veel hoogtemeters. Die komen nog wel want we eindigen op dezelfde hoogte waar we beginnen, op 1400 meter. We verblijven in mooie bungalows midden in de ongerepte natuur.

DAG 6 – Katun Mokra – Łąkę Shkodra
blauw 112km/1500hm
Een prachtige dalende smalle weg, door het bos, later met open landschap brengt ons in de richting van Podgorica. We slaan net voor we de buitenwijken aantikken af richting de grens met Albanië. Eenmaal overgestoken komen we uit op een gloednieuwe weg, fietsen een aantal mooie haarspelden omhoog en dalen vervolgens af naar Lake Skhodra waar we aan de oevers overnachten.

DAG 7 – Łąkę Shkodra – Theth
blauw 62km/1700hm
Bestemming vandaag is één van de mooiste dorpen van Abanië, Theth, gelegen middenin de Albaneze Alpen. De toegangsweg is recent geasfalteerd. De klim vanaf het meer is een behoorlijke van 1600 hoogtemeters uitgesmeerd over 41 kilometer. De eerste 30 kilometer zijn vriendelijk, onder de 5 procent stijging. De laatste 10 kilometer zijn steiler, gemiddeld rond de 7 a 8 procent. Daarna daal je af naar de geïsoleerde vallei waar Theth ligt omringd door natuurschoon.

DAG 8 – Rustdag

DAG 9 – Theth – Koman
blauw 129km/1800hm
rood 135km/2000hm
We klimmen vanuit Theth terug naar de pas en dalen af over dezelfde weg waar we gisteren omhoog gekomen zijn. Onderweg zul je je afvragen, ‘heb ik dit allemaal geklommen’?, zo lang kun je de benen stil houden. Via de grote plaats Shkoder fietsen we naar het plaatsje Koman gelegen aan het gelijknamige meer. In Koman overnachten we en stappen we de volgende dag op de ferry om ons naar de noordzijde van het gelijknamige meer te brengen. Voor het Vlaamse gevoel kun je, net ten zuiden van de stad Shkoder, naar het Kasteel van Rozafa klimmen. Niet lang, wel vrij steil en met kasseien geplaveid.

DAG 10 – Ferry Koman lake + Fierze – Kryezi
blauw 73km/1700hm
Een ontspannen etappe vandaag. Ontbijten, aan boord, genieten van het fraaie landschap tijdens de bootreis en vervolgens
over een smalle, kronkelende bergweg fietsen we naar Kryezi waar we overnachten in Guesthouse Makry. Onderweg de stilte van de Albanese natuur, af en toe een huis of een dorpje en hier en daar kunstwerk uit de tijd van Hoxha.

DAG 11 – Kryezi – Tirana
blauw 141km/1600hm
Een afsluitende, lange etappe brengt ons bij het eindpunt, Tirana. Weinig hoogtemeters en klimmen maar wel nog het gevoel dat je mooi in de bergen fietst. Het begin van de rit fietsen we over de prachtige SH30 richting de lagere delen en de kust. De 2e helft van de etappe is relatief vlak. En het verkeer wordt drukker naarmate je dichterbij Tirana komt.

DAG 12 – Vertek Tirana – Eindhoven
Vertrek naar Eindhoven is vroeg in de ochtend.

Transport van je racefiets

Het vervoer van je racefiets naar Dubrovnik en vanuit Tirana is bij de reissom inbegrepen. Ongeveer een week vantevoren kun je je fiets in Veenendaal komen brengen. HiRoads zorgt ervoor dat je fiets in Dubrovnik terecht komt en dat je na aankomst op het vliegveld gelijk op je fiets kunt stappen voor de eerste etappe. In Tirana gaat je fiets weer de bus in en mee naar Veenendaal. Mogelijk dat wij nog wat langer ter plaatse blijven. Je fiets is uiterlijk 10 dagen later weer in Veenendaal.

Vluchten

11 sep: Amsterdam-Dubrovnik | 07.20 – 09.40
22 sep: Tirana-Eindhoven | 06.50 – 09.45

Verblijf

We verblijven onderweg in hotels en herbergen. We proberen zo veel mogelijk 2 persoonskamers te regelen maar hou ook rekening met een overnachting op een een meerpersoonskamer. De toeslag voor een 1-persoonskamer bedraagt €350.

Etappedagen & rondritdagen

Etappedagen: 9
Rondritdagen/rustdagen: 2

Assistentie onderweg

Het is belangrijk om in grote mate zelfvoorzienend te zijn. Zorg dat je zelf je normale kit bij je hebt tijdens het fietsen zoals plakspullen, een broodje/reep en een regen/windjack. De HiRoads bus is altijd in de buurt.

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.
Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Maaltijden

Ontbijt is bij de reissom inbegrepen. En aangevuld daar waar nodig. Lunch en diner zijn niet inbegrepen. Tijdens deze reis dineren we zo veel mogelijk bij of in de buurt van de accommodatie. HiRoads verzorgt onderweg af en toe broodjes en/of verse pannenkoeken.

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.

Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 of Garmin Edge 820 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

Elke avond wordt onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers de etappe van de volgende dag doorgenomen. Je krijgt een routekaart & alle hoogteprofielen van de te beklimmen Cols en passen te zien.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 18

Copyright © 2024 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.