TransAlbania: Tirana-Corfu

Albanië vormt voor het grootste deel het decor van deze fietsreis. Off-the-beaten-track, mysterieus en gezegend met een prachtige natuur: de Dinarische Alpen, het meer van Ohrid, een heerlijke kustlijn en een binnenland met mooie wegen, canyons en dorpen en steden waar Grieken, Romeinen en Ottomanen hun sporen hebben achter gelaten.

In Tirana heeft het moderne leven al langer zijn intrede gedaan. De ezelwagens zijn grotendeels verdwenen. Maar je hoeft niet ver te fietsen om het gevoel te krijgen dat de tijd eeuwenlang heeft stilgestaan.

De kwaliteit van de wegen is wisselend. Van onverhard in allerlei kwaliteiten en ‘ononderhouden verhard’, tot aan superstrak recent aangelegd asfalt. Zeker is men bezig hier om gebieden te ontsluiten en natuurgebieden bereikbaar te maken om het toerisme een boost te geven.

Sporen uit de tijd dat Albanië gebukt ging onder een communistische regime zijn nog te zien door de aanwezigheid van de 175 duizend bunkers van dictator Enver Hoxha. Overal in het landschap kom je ze tegen: er staan gemiddeld 6 bunkers per km2.

Onze route gaat vanaf Tirana met een grote noordelijke lus richting het meer van Ohrid. We zijn heel kort in Noord-Macedonië. Vervolgens fietsen we langs de Griekse grens weer terug naar de kust. Met de ferry steken we over vanaf Sarandë naar Corfu en beklimmen daar de hoogste berg van het eiland, de Pantokrator.


Benje hotsprings

Fiets en wegdek
Deze reis wordt idealiter op een gravelfiets gereden. Een groot deel van de route gaat over onverharde paden.

Verkenningsreis
Dit is de eerste keer dat deze reis op het programma staat. Hou je van avontuur en heb je een flexibele instelling, dan is deze reis echt iets voor jou. Route is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Uitgangspunt is dat elke dag een belevenis is met mooie, rustige wegen, bijzondere overnachtingsplekken, lekker eten en indrukwekkende natuur.

Begeleiding
We worden onderweg begeleid door een lokaal team met 4wheeldrive. Zij vervoeren onze bagage, verlenen technische assistentie en zijn gids en vertaler.

dag tot dag

DAG 1 – Eindhoven – Tirana
15 september, Wizzair, Eindhoven – Tirana, 09.30 – 12.00 uur
Vanaf de airport zijn we in een half uur bij Hotel Europa. Vandaag en deels morgen hebben we de tijd om Tirana beter te leren kennen. Leuk om te bezoeken zijn de Bunk’art musea 1 & 2, het Skanderbegplein, de Pyramide van Tirana en het House of Leaves. Gewoon wat rondstruinen en koffiedrinken kan ook. Aan koffietenten hier geen gebrek.

DAG 2 – Rondrit Tirana
71km/1700hm/gravel: 30km
Om deze eerste fietsdag (rit TRA02…) niet al te zwaar te maken brengt de kabelbaan ons eerste een deel omhoog: de Dajti Ekspres. Vanaf daar maken we een rondrit in de bergen ten oosten van Tirana. Na een combinatie van gravel en asfalt, mooie vergezichten en halverwege een lunchstop, dalen we over asfalt af terug naar Tirana.

DAG 3 – Tirana – Krujë
50km/1400hm/gravel: 23km
We fietsen de stad uit en na ongeveer 10 kilometer begint de klim van de dag. Tirana ligt op 100 meter hoogte, het hoogste punt vandaag op 900 meter. Via Bovilla Lake komen we uit op een asfaltweg die nog korte tijd omhoog doorloopt en vervolgens daalt naar Krujë, bekend van het gelijknamige kasteel. Het kasteel is tevens de plek waar ‘Rooms Emiliano’ zich bevindt en waar wij overnachten en dineren. Vandaag ~23 km onverhard, waarvan het meeste tijdens de klim.

DAG 4 – Krujë – Fushë Lurë
120km/1900hm/gravel ?
141km/2500hm/gravel ?
We gaan meer het binnenland in. We fietsen over de voorheen onverharde maar inmiddels waarschijnlijk in ieder geval deels geasfalteerde weg naar Fushë Lurë. Een smalle weg die vermoedelijk het gebied moet ontsluiten voor toerisme. Dan zijn wij waarschijnlijk één van de eersten die er overheen fietsen. Er is nog weinig Strava activiteit op deze weg te vinden. Wellicht paar segmenten aanmaken….
We overnachten in Hotel Lura.

DAG 5 – Fushë Lurë – Peshkopi
47km/920hm/gravel: 33km
We dalen meer dan we klimmen vandaag, onderweg naar Peshkopi. Na 16 kilometer stoppen we bij het plaatsje Çidhën om een korte wandeling te maken naar Gjalicat e Çidhnës: een kanaaltje met ernaast een wandelpad langs de bergwand. Niet voor wie hoogtevrees heeft. Schoenwissel aan te raden. Vervolgens verder naar Peshkopi. We overnachten in Nëna Dashuri Agroturizëm. Deze korte rit maakt het mogelijk in de middag een thermaal bad te nemen in een badhuis in oude communistische stijl.
We overnachten in Nëna Dashuri Agroturizëm


Osum Canyon brug

DAG 6 – Peshkopi – Fushë Studë
60km/1500hm/gravel: 35km
We beginnen vandaag op asfalt, de laatste 37 kilometer wacht een mooie gravelweg. We overnachten in Joen village. Gelegen op 1150m hoogte dus kan fris worden in de avond.

DAG 7 – Fushë Studë – Pogradec
99km/2200hm/gravel: 75km
We fietsen naar het in Albanië en Noord-Macedonië gelegen meer van Ohrid. De grens ligt middenin. Het meer van Ohrid is volgens zeggen het oudste meer ter wereld (3 a 4 miljoen jaar). Met 99km en 2000 hm is het wederom een aardige rit met redelijk wat gravelsecties. Mooiste wordt vandaag wellicht tot het laatst bewaard, de onverharde afdaling naar Pogradec met uitzicht op het meer van Ohrid. Wil je vandaag wat rustiger aan doen kun je al eerder afsteken naar het meer en langs de oevers naar Pogradec fietsen. Een extraatje is ook nog mogelijk: Guri i Kamjes.
We overnachten in Hotel Millenium.

DAG 8 – Rustdag of rondrit Pogradec
lang: 92km/850hm/gravel: 0km
kort: 63km/850hm/gravel: 0km
Pogradec is een klein, mooi stadje. Wij verblijven in hotel Milennium zo’n 5 kilometer oostwaarts. Aan het water voor het goede mediterrane gevoel. Hopelijk schijnt de zon en is het 20+ graden. Deze dag kun je van alles doen waaronder een ronde om het meer fietsen van 92km. Dan kom je ook in Ohrid, wat zeer de moeite waard is. Op en neer dezelfde weg naar Ohrid kan ook en is 60km. Dichterbij zijn het klooster van Sveti Naum en The Bay of Bones.

DAG 9 – Pogradec – Korçë
86km/1600hm/gravel: 0km
Achter het meer van Ohrid, vanuit ons gezien dan, ligt het Prespameer. Om er te komen moeten we een berg over met op het hoogste punt uitzicht op beide meren. We bevinden ons kort in Noord-Macedonië want zodra we de oever van het Prespameer achter ons laten rijden we alweer Albanië binnen. Korçë is ons doel vandaag. De route is 90 kilometer, volledig geasfalteerd en er zitten 1600 hoogtemers in.
We verblijven in Vila Eden Boutique Hotel

DAG 10 – Korçë – Permet
132km/1900hm/gravel: 0km
De langste etappe van de reis heeft veel meer daalmeters dan hoogtemeters en weinig tot geen gravelsecties. Vanaf Korçë tot Leskovik is een evenwijdig aan de Griekse grens lopende weg met mooie vergezichten. Een grote klim zit niet in de route, je verzamelt hoogtemeters met elke keer beklimmingen van maximaal 200 hoogtemeters. Na km 85 is er een lange afdaling van 17 kilometer.
We overnachten in Villa Permet

DAG 11 – Rondrit of rustdag
45km/950hm/gravel: 20km
Permet staat bekend als de schoonste stad van Albanië… In de nabijheid bevinden zich de thermale baden van Benje. In de openlucht, middenin de natuur. Een ideale dag is om met je rugzak en zwembroek/bikini/badpak/handdoek erheen te fietsen, te badderen en weer terug fietsen. Je kunt vanaf daar nog een canyon in wandelen en even verderop is er nog een mooie oude brug.

DAG 12 – Përmet – Ferma Grand Albanik
68km/1600hm/gravel: 45km
Met herstelde benen gaan we op pad naar Ferma Grand Albanik. Een mooi verblijf letterlijk ‘in the middle of nowhere’. We nemen niet de kortste route, want met een kleine omweg kunnen we door Osum Canyon fietsen. Er zijn vandaag 2 routes. De lange maakt een extra lus naar Çorovodë, met oversteek via een lange, smalle hangbrug en een gravel stuk langs de andere kant van de canyon.

DAG 13 – Rustdag of rondrit
Op deze idyllische en rustgevende plek beheerd door onder andere collega fietser Elona blijven we graag een extra dag hangen. Er staat een korte rondrit op het programma door de omliggende natuur en platteland.

DAG 14 – Ferma Grand Albanik – Nivica
68km/1900hm/gravel: 35km
Geen superlange etappe vandaag maar toch de nodige hoogtemeters om bij het gebied te komen rond het dorpje Nivica en de gelijknamige canyon. Wonderschoon, ruig landschap. Dus ook nog wandelschoenen aan vandaag.

DAG 15 – Nivica – Sarandë
72km/1400hm/gravel: 40km
Sarandë is dé badplaats van Albanië aan het worden. We verblijven hier toch maar 1 nacht omdat we op Corfu ook al 2 nachten verblijven met de mogelijkheid om naar het strand te gaan. Wel een leuke plek met weer een leuke accommodatie: Guesthouse Villa Joanna&Mattheo. De rit ernaar toe behelst een onverharde afdaling en dan langs de kust over asfalt.

DAG 16 – Sarandë – Corfu
Drukke dag vandaag want om 10.30 uur gaat de ferry. Die brengt ons in anderhalf uur naar Corfu waar we te vroeg zijn om in ons hotel terecht te kunnen. Je kunt voor aankomst nog de beklimming van de Pantokrator doen. Een serieuze klim van zeeniveau naar 885 meter. Met mooie uitzichten over zee en prachtige haarspeldbochten.
Beklimmingen: Pantokrator

DAG 17 – Rustdag
Een dag zonder fiets want die gaat de bus in. Reisleiding en bus gaan vanmiddag met de boot naar Igoumenitsa en vanavond verder naar Ancona.

DAG 18 – Corfu-Amsterdam
Vroeg uit de veren, de vlucht terug vertrekt om 10.00 uur

Transport van je racefiets

Het vervoer van je racefiets naar Tirana en vanuit Corfu is bij de reissom inbegrepen. Ongeveer een week vantevoren kun je je fiets in Veenendaal komen brengen. HiRoads zorgt ervoor dat je fiets in Tirana terecht komt. HiRoads rijdt met de bus terug en levert je fiets thuis af.
Wil je ook dat je fiets voor vertrek thuis wordt opgehaald? Dat kan voor een toeslag van €75.

Vluchten

15 september, Wizzair, Eindhoven – Tirana, 09.30 – 12.00 uur
02 oktober, Transavia, Corfu-Amsterdam, 10.00 – 12.00 uur

Verblijf

We verblijven onderweg in hotels, hutten & herbergen. We proberen zo veel mogelijk 2 persoonskamers te regelen maar hou ook rekening met af en toe een overnachting op een meerpersoonskamer.

Etappedagen & rondritdagen

Etappedagen: 11
Rondritdagen/rustdagen: 5

Assistentie onderweg

Het is belangrijk om in grote mate zelfvoorzienend te zijn. Zorg dat je zelf je normale kit bij je hebt tijdens het fietsen zoals plakspullen, een broodje/reep en een regen/windjack. We hebben onderweg ondersteuning van een Albanees team bestaande uit een chauffeur en een engels sprekende technicien. Zij rijden met een 4wheeldrive.

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De beste fiets voor deze reis is een gravelbike. Een mountainbike of een toer- of vakantiefiets kan ook maar zal de reis zwaarder maken.

Maaltijden

Ontbijt is bij de reissom inbegrepen. En aangevuld daar waar nodig. Waar mogelijk wordt havermoutpap gemaakt. Lunch en diner zijn niet inbegrepen. Tijdens deze reis dineren we zo veel mogelijk bij de accommodatie.

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.

Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 of Garmin Edge 820 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

Elke avond wordt onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers de etappe van de volgende dag doorgenomen. Je krijgt een routekaart & alle hoogteprofielen van de te beklimmen Cols en passen te zien.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16

Copyright © 2024 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.