TransCantabria: Bilbao – Santiago
In het noorden van Spanje ligt het Cantabrisch gebergte, in het Spaans Cordillera Cantábrica genaamd. De 300 kilometer lange bergketen strekt zich uit van boven Portugal tot aan de westkant van de Pyreneeën. Een geweldige gebied om te fietsen met weinig verkeer, smalle bochtige wegen, overweldigende natuur en een milder klimaat dan de zomers in het zuiden van Spanje. We doorkruizen Baskenland, de Picos de Europa en het indrukwekkende Asturië. Onderweg de befaamde Angliru (in een rondrit) en de klim naar de hemelsblauwe gletsjermeren van Covadonga. Daarnaast onbekendere pareltjes zoals Collada Barreda en de recent geasfalteerde Alto de La Farrapona.
Je fietst deze reis met je eigen fiets. HiRoads neemt deze mee naar Spanje. Zelf reis je comfortabel met het vliegtuig. Meer details hieronder.
We overnachten onderweg in casa rurales, herbergen, hotels & pensions, van goede kwaliteit, met een afwisseling van eenvoud tot wat luxer, variërend van 2 tot 4 sterren.
Onderweg is er rond de helft van de etappe dagelijks een verzorgingspost. Soort mini-lunch met broodjes of pannenkoeken of iets dergelijks: een goede bodem voor deel 2 van de etappe.
Een goed beeld van de omgeving waar we doorheen fietsen geeft het filmpje onderaan deze pagina.

dag tot dag
DAG 1 – Vlucht Eindhoven-Bilbao + 1e etappe naar Ramales de la Victoria
groen 89km/1550hm
blauw 115km/2300hm
De eerste rit gaan we op weg naar Ramales de la Victoria waar we overnachten in hotel Río Asón.
De rit zal een beetje een Ardennengevoel opleveren gezien de vele, relatief korte, beklimmingen. Het verschil zit m in de openheid van het landschap: weidse vergezichten over het groene Baskische berglandschap.
Beklimmingen: Alto de la Granja, Alto de Hoyomenor, Puerto de Campo del Hayal, Puerto de Fuente de las Varas, Puerto de la Cruz de Usaño
DAG 2 – Ramales de la Victoria – El Montero
blauw 110km/2100hm
rood 121km/2500hm
Gisteren hebben we al een voorproefje gekregen van wat vandaag op het programma staat: een typische Cantabrische bergrit over smalle bergpassen met weidse uitzichten en groene hellingen. De dag begint met de klim naar de adembenemende Puerto del Asón. Uit de kloof vandaan slingert de weg zich omhoog tegen de bergwand (streetview voorpret). De Asón is nog niet het einde van de klim want die gaat verder naar de Portillo de la Sía. Eenmaal daar zit je op 1220 meter hoogte. Vervolgens splitsen de blauwe en rode routes. Neem je de blauwe route, dan peddel je ontspannen langs de oevers van het Embalse del Ebro en kom je via Reinosa uiteindelijk bij Alojamiento Rural El Montero in Soto uit. De rode route beklimt na de afdaling van de Sía de Puerto de las Estacas de Trueba. Dat zijn ongeveer nog 300 hoogtemeters waarna een waanzinnig mooie, 17 kilometer lange afdaling volgt naar Vega de Pas. Overnachtingsplek: El Montero
Beklimmingen: Puerto del Asón, Portillo de la Sía, Puerto de las Estacas de Trueba

DAG 3 – El Montero – Beceña
blauw 114km/1700hm
rood 156km/3000hm
Vanaf El Montero fietsen we noordwaarts over de Puerto de Palombera. Korte klim, gevolgd door een heerlijk lange, flauwe afdaling. Daarna de Cantabrische heuvels in, je fietst de Picos de Europa tegemoet. Heb je op kilometer 92 nog goede benen, dan kun je bij Las Arenas linksaf en Collada Barreda beklimmen. Vanaf het hoogste punt, net voorbij Sotres, daal je af en ga je op weg naar Beceña waar we overnachten in Hotel Cerro la Nina.
Beklimmingen: Puerto de Palombera, Collada Barreda

DAG 4 – Beceña – Villaviciosa
groen 67km/1150hm (zonder Lagos de Covadonga)
blauw 105km/2400hm (mét Lagos de Covadonga)
Lagos de Covadonga is een van de beroemdste beklimmingen in Asturië en een vaste prik in de Vuelta a España. De klim is gelegen in het Nationaal Park Picos de Europa en staat bekend om zijn combinatie van prachtige berglandschappen en verraderlijke steile stukken. Bij Cangas de Onis linksaf, en dan begint de – op pendelbussen na – autovrije klim naar de beroemde meren van Enol en Ercina. Het landschap is hier wonderschoon: open bergplateaus, grazende koeien en de meren tussen de kalkrotsen.
Beklimmingen: Lagos de Covadonga
DAG 5 – Villaviciosa – Las Caldas
blauw 80km/1450hm
We laten de Picos achter om een ander leuk plekje op te zoeken: de Angliru. De Angliru staat bekend om haar steilheid, maar ook wil het er wel eens mistig zijn. M.a.w. als het vandaag goed weer is en je benen voelen sterk, zou je vandaag al kunnen gaan. Aan de andere kant, ga je niet vandaag, dan heb je morgen de hele dag de tijd voor de Angliru.
Beklimmingen: Alto del Angliru
DAG 6 – Rustdag of Rondrit Angliru
rood 60km/1950hm
Zuidelijk van Oviedo ligt een bergrug met aan één kant de Angliru, en aan de ander kant de Gamoniteiro. Een uitdaging om fietsend naar boven te komen, zelfs voor een prof. De Angliru is heftig maar ook bijzonder mooi.
Beklimmingen: Alto del Angliru

DAG 7 – Las Caldas – Pola de Somiedo
blauw 60km/1900hm
rood 85km/2500hm
‘Off the beaten track’ kun je wel van spreken inmiddels. De meeste vakantiegangers komen niet veel westelijker in Spanje dan de Picos de Europa. Asturië, waar we inmiddels zijn, is daarom een relatief onbekende bestemming. Naast de ruige zeekust, ook wel Costa Verde genoemd, kent Asturië een prachtig berggebied vol natuur en afgelegen dorpjes. Je kunt hier steenarenden, buizerds, gemzen, vale gieren en – in de dieper gelegen bergen – zelfs beren en wolven tegenkomen. Ook wandelaars op weg naar Santiago kruizen af en toe ons pad. Wij fietsen richting het Parque Natural de Somiedo met onderweg 2 pareltjes van beklimmingen: Puerto de Ventana en Alto de Farrapona. Overnachtingsplek: Hotel Casa Mino
Beklimmingen: Puerto de Ventana, Alto de Farrapona
DAG 8 – Pola de Somiedo – Cecos
blauw 104km/2350hm
rood 138km/3400hm
Je vertrekt vanuit Pola de Somiedo (ca. 700 m hoogte), het hoofdplaatsje van het nationale park. De weg klimt direct gestaag langs de rivier Somiedo. De eerste kilometers gaan door dicht bos; daarna opent het dal zich met uitzicht op de toppen van de Picos Albos. Bovenop de Puerto de Somiedo (bord aanwezig) opent zich een panorama over de Babia-vallei in León — een landschap dat droger en opener is dan de groene kant van Asturië. Vanaf dat moment kun je spreken van een dalende trend, de kleinere beklimmingen tellen op tot een totaal van 2350 hoogtemeters. De uitdagende lange route voert je nog over de Puerto de Lumeras en de Puerto de Ancares. We blijven 2 nachten in Hotel Rural de Cecos.
Beklimmingen: Puerto de Somiedo, Puerto de Lumeras, Puerto de Ancares
DAG 9 – Rustdag of Rondrit
groen 30km/900hm
rood 70km/2500hm
Rondrit over kleinere beklimmingen met grote namen. De klim begint direct uit het dal van de rivier Ibias. De weg slingert via Pelliceira, een afgelegen bergdorpje dat haast aan de rand van de wereld ligt. Doe je de korte route daal je vanaf hier terug af naar Cecos. Na de afdaling naar Rao (Lugo) draait de route Galicië in. De weg volgt even het dal en stijgt dan gestaag richting Folgueiras de Aigas, een bergdorp op de kam van de Sierra de Ancares. Een lange, technische afdaling door dichte bossen brengt je naar Peranzanes, en via een rustige weg (soms smal en bochtig) keer je terug naar het dal van de Ibias.
Beklimmingen: Alto Pelliceira, Alto de Folgueiras de Aigas, Alto de Chao d’Arqueira
DAG 10 – Cecos – Fervenza
blauw 105km/2100hm
Langzaam fietsen we de bergen uit, gaat het landschap glooien en verzamel je zo uiteindelijk toch nog flink wat hoogtemeters. Het is daarna prima uitrusten in Fervenza Casa Grande: een complex van oude gerestaureerde huizen en een watermolen, gelegen aan stromend water midden in het groen.
Beklimmingen: A Fonsagrada
DAG 11 – Fervenza – Santiago
blauw 110km/1950hm
rood 117km/2450hm
De laatste etappe! Na een Ardennenachtige rit naderen we langzaam maar zeker de buitenwijken van Santiago. Het tempo mag omlaag als we het centrum inrijden. We delen hier de straten met voetgangers en pelgrims. Alles ademt historie. Via de Capela de Animas en de Praza de Cervantes fiets je even later het Praza de Immaculada op.
DAG 12 – Vertrek Santiago – Amsterdam
Transport van je racefiets
Het vervoer van je racefiets van en naar Spanje is bij de reissom inbegrepen. Ongeveer een week vantevoren kun je je fiets in Veenendaal komen brengen. HiRoads zorgt ervoor dat je fiets in Bilbao terecht komt en dat je na aankomst op het vliegveld gelijk op je fiets kunt stappen voor de eerste etappe. Na afloop, in Santiago de Compostela stap je op het vliegtuig terug naar Amsterdam. Je fiets kun je een aantal dagen later in Veenendaal komen ophalen.
Vluchten
Eindhoven – Bilbao | 12 juni | 07.00-08.55 | HV5275
Santiago – Amsterdam | 23 juni | 13.00-15.35 | VY8378
Verblijf
We verblijven onderweg in hotels, bed & breakfasts, casa rurales, herbergen. Zo veel mogelijk op basis van 2 en 3-persoonskamers, altijd met gescheiden bedden. De toeslag voor een 1-persoonskamer bedraagt €450. Een 1-persoonskamer is altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid. Stel het lukt een keer niet om een 1-persoonskamer te reserveren krijg je een percentage van de toeslag terug.
Etappedagen & rondritdagen
Etappedagen: 9
Rondritdagen/rustdagen: 2
Fietsniveau
Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.
Route groen: 60 – 100 kilometers / 500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers / 1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers / 2000 – 3500 hoogtemeters
Maaltijden
Ontbijt is bij de reissom inbegrepen. Lunch en diner zijn niet inbegrepen. Tijdens deze reis dineren we zo veel mogelijk bij de accommodatie, of de reisbegeleiding regelt een restaurant vlakbij. Etenstijden worden zo veel mogelijk aangepast aan onze tijden, dat wil zeggen, ontbijt om 8 uur á half 9, diner tussen 19.30 en 20.30 uur.
De Spaanse eetgewoontes en daarbij behorende etenstijden zijn anders dan wij gewend zijn. De belangrijkste maaltijd van de dag is de lunch, ‘comida’, die tussen 13.00 en 16.00 uur genuttigd wordt. La cena, het diner, is een traditioneel lichtere maaltijd die pas laat aanvangt, op z’n vroegst om 21.00 uur. Tussendoor zijn er natuurlijk nog de ’tapas’. Lunch en diner zijn exclusief. Je kunt onderweg zelf bepalen of je bijvoorbeeld uitgebreid wilt lunchen. De volgwagen zal af en toe ook een lunchstop (pannenkoeken / broodjes) verzorgen.
Route & fietsen met GPS
Ongeveer 1 maand voor vertrek krijg je de GPX bestanden samen met de reisinfo toegestuurd per mail. Heb je onverhoopt zelf geen GPS toestel, laat weten, dan regelen we iets.
Reisbegeleider
Maximum aantal deelnemers op deze reis: 20







